Niin, jokos se vuosi pyörähti tuon ensimmäisen pyörän kunnostamisesta? 20.8. on kirjoitettu tämän blogin 1. postaus eli onhan siitä jo reilu vuosi vierähtänyt. Pyörällä olen ajanut oikeastaan koko kesän koulumatkoja eli noin 100km kuukaudessa, joskus pyörähtänyt vähän kauempanakin. Kilometrejä on kertynyt ihan mukavasti, ehkä pari tuhatta yhteensä vaikken käytä pyörää kuin liikkumiseen paikasta toiseen eli en kuntopyöräile pätkääkään.
Nyt alkaa mukavat pyöräilykelit olla taas ohi ja toin pyörän sisälle sulamaan ennenkuin varastoon vien. (tai no ehkä pari päivää pystyy vielä ajamaan..) Otin pari kuvaa josta huomaa että ei ole enään pyörä entisessä kunnossaan:
Säänkestävää kangasta? Ehkä, mutta eipä kestä mun persettä :P
Ihme kyllä, pienessä vaihteensiirtorattaassa on jopa pysynyt maali kohtuullisen hyvin.
Ketjusuoja meni rikkipoikki kun pyörä kaatui paikallaan.
Alumiinissa hapettumaa, pulteissa ruostetta :/
Maalissa on pieniä naarmuja siellätäällä, keskellä runkoa on yksi isompikin. Alustavalo on palanut ja ruostetta on lähinnä muttereissa ym. pienissä osissa. Phöh, eikä pyörän pitänyt olla edes vielä "valmis".
Positiivisiakin asioita sentään löytyy:
-Rungossa ei ole ruostetta yhtään. Piste.
-Yleisesti pyörä on toiminut moitteettomasti. Vaihteet, jarrut, ok.
-Renkaat on ollut käytössä mitä mainioimmat. Samaa on sanonut muutkin pyörälläni ajaneet. Hyvin rullaa ja on kevyt polkea. Suosittelen lämpimästi kaikkia vaihtamaan pyöräänsä katurenkaat jos lähinnä asfaltilla tulee ajettua.
Ei näistä maastopyöristä silti kaupunkiajoon oikeasti ole, välitykset loppuu kesken. Seuraavassa polkupyörässä jonka ihan matkojen ajamiseen hankin, on oltava ainakin piiiitkät välitykset ja mielellään 28" renkaat. Tämän kuluneen vuoden aikana en ole laskenut etuvaihtajalla ketjuja edes toisiksi pienimmälle rattaalle kuin kerran-pari.
Tunnisteet
- Autot (9)
- Fix-it (41)
- Jawa/CZ (18)
- Kiinalaiset (2)
- KTM (22)
- Linkki (1)
- PERK**E (8)
- Polkupyörät (21)
- Pura-kasaa (32)
- Sekavat (32)
- Suzuki (7)
- Tee-se-itse (30)
- Tunturi (35)
2 kommenttia:
Moro! komeasti oot saanu fillarin uuteen uskoon :) varsinkin toi väri on aikas bueno.
Mielessäni kävi, ett pitäisi omassa fillarissani huoltaa poljinkeskiö, joten sen suhteen kysyisin, neuvoa, ett mistä sä oot informaatiosi asian suhteen löytäny? ja onko antaa joitain vinkkejä asian suhteen?
Kiitos. Onneksi näyttää maali hyvältä. Oli nimittäin armottoman kallista maalia ;)
Enpä etsinyt informaatiota mistään, purin vaan ja katsoin mitä se oli syönyt. Useimmiten nuo keskiöt ovat aika kysinkertaisia. Kummallakin puolella on urat joissa on irrallisina laakerikuulat ja akseli pitää pallot paikallaan. Uusia osia saa pyöräliikkeistä. Sen verran voisin valottaa asiaa että ainakaan tuossa mun pyörässä ei kammet eikä keskiö auennut ihan normaaleilla työkaluilla vaan kampiin tarvitsi ostaa sopiva ulosvetäjä. (oli helvetin kovassa kiinni, ei lähtenyt nykäsemällä) Lisäksi keskiön sain auki vain siihen tarkoitukseen tehdyllä työkalulla. Pyöräliikkeistä löytyy nämäkin, maksaa ehkä 5-7€/kpl.
Ei kai siinä sen kummempia vinkkejä tarvita. Keskiö vaan palasiksi ja tarkistaa laakereiden kunnon. Jos näyttää hyvältä niin puhdistus ja uudet rasvat väliin ja jos näkyy kulumaa ym. vaurioita niin osat vaihtoon ;)
Lähetä kommentti