PBR

Noniin... Firman hommelit on vienyt aikaa ruhtinaallisesti eikä tässä ole liiemmin kerennyt bloggailemaan mutta pistetään pikakatsaus tapahtumiin.

Tunturi Super Sport tuli myytyä ja heti samana päivänä kävin ostamassa Petäjävedeltä itselleni uuden mopedin. Kotiin tuli kiinalaisvalmisteinen Skyteam PBR vuosimallia 2006 mutta käyttöönotettu vasta 2008 ja ollut ajossa alle vuoden. Kauppahintoja en viitsi tarkemmin mainostaa mutta senverran haluan kertoa että vaihdoin siis yli 20 vuotta nuorempaan yksilöön ja vielä jäi rahaakin taskuun satasia. :P


(kuva netistä mutta samanmallinen)

Kaupantekohetkestä sen verran että soitin mopoa myyvälle vanhemmalle herrasmiehelle että tulen katsomaan ja jos mopo on ilmoituksessa kerrotussa kunnossa niin tehdään kaupat. En testannut kuin että vaihteet löytyy, valot & vilkut ja jarrut toimii ja tehtiin paperit.

Pari jännää yksityiskohtaa moposta: Se on rekisteröity kahdelle, ihan oikeasti sillä saa siis kyydittää ja mopossa on toiset pienet jalkatapitkin. Mopoa liikuttaa eteenpäin nelitahtinen 2,4 KW kone joten kaksi päälläkin pitäisi ainakin teoriassa päästä vielä eteenpäinkin. (ei kokeiltu) Moposta löytyy vilkut, kierroslukumittari, sähköstartti ja edestä levyjarru. Kone kehrää mukavan tasaisesti ja on ihan kiva ajaakin ainakin tällaiselle +170 -senttiselle. Pari viikkoa olen tuolla nyt ajanut töihin ja kulutus pyörii parin litran paikkeilla / 100km.

Teoriassa siis kiva mopo. Mutta, se on kiinalainen. Ensimmäisenä päivänä kauppojen jälkeen tipahti äänenvaimennin tielle. Kiinnike oli ruostunut poikki! Noh, helppo homma, väänsin raudasta hieman järeämmän kiinnikkeen ja laitoin änkkärin takaisin paikalleen. Muutama päivä tästä eteenpäin meni vilkut. Sekin oli vielä helppo homma korjata sillä ainoastaan vilkkujen kytkin oli "mennyt rikki" johtuen löystyneestä ruuvista. Nyt eilen, mopon oltua kaksi viikkoa ajossa, ilmaantui hieman vakavampi vika: Mopo sammui yllättäen liikennevaloihin. Epäilin ensin että bensa vain oli loppunut ja käänsin hanan varatankille ja pääsin hetken starttaamisen jälkeen jatkamaan taas pajalle päin. Sama vika ilmaantui uudelleen parinsadan metrin ajon jälkeen. Kotiin asti pääsin leikkimällä ryypyn kanssa valoissa sillä mopo käy tyhjäkäyntiä ainoastaan ryyppy pohjassa ja eteenpäin pääsee ainoastaan kaasu pohjassa ja vaihde silmässä. Heti kytkintä painaessa tai vapaalle vaihtaessa kone booaa ja sammuu ilman ryyppyä. Yritän vielä tänään päästä tuolla töihin asti ja tänään menee öljyt vaihtoon ja kaasutin/ilmansuodatin puhdistukseen.

Noh, nämä mahdollisuudet oli vahvasti tiedossa kun kiinalaista lähdin ostamaan että eipä tässä ainakaan vielä lähdetä mopoa saunan taakse hautaamaan. ;D

Ei kommentteja: