Käynnistyspoljin

Teoriani mukaan:

Käynnistyspolkimen mekaniikasta on joskus hukattu yksi pultti ja myöhemmin korvattu toisella "lähes" samanlaisella joka tosin on sattunut olemaan n. 5mm lyhempi. Tätä eroa ei ole tajuttu koska ko. pultti käy paikalleen ilman sen suurempia ihmeitä mutta aiheuttaa sen että ensimmäisellä polkaisukerralla ratassysteemi pyörähtää tyhjää ja jättää polkimen palautusjousen puristamaan käynnistyspolkimen rattaita jatkuvasti yhteen. Tästä johtuen rataskoneisto laahaa toisiaan vasten koko ajan koneen käydessä ja käynnistyspoljin pyörii pikkuhiljaa "taaksepäin" esteettä kunnes poljin osui kytkinkoppaan. (pultti piti rattaat irti toisistaan koneen käydessä) Tästä aiheutuva meteli (kilinän ja rahinan sekoitus) sai omistajan katkaisemaan koko käynnistyspolkimen siinä toivossa että ääni loppuisi kun akseli pääsisi pyörimään vapaasti. Ääni ei kumminkaan loppunut vaan pelästytti omistajan niin että hän hankkiutui pyörästään eroon ennekuin menee kokonaan rikki.

Tuosta selostuksesta tuskin kukaan ymmärsi juuri mitään mutta oikeastaan pitikin vain kertoa että käynnistyspoljinmekanismi on nyt korjattu.


Pidensin siis pulttia poraamalla siihen syvän reiän ja "liimasin" tiivistemassalla reikään karkaistun terästapin.



Terästappi pitää nyt polkimen ollessa lepoasennossa rattaat toisistaan irrallaan. Poljinta polkiessa ratas vapautuu ja puristuu toista ratasta vasten joka taas puolestaan pyörittää moottoria.


Kytkinkoppa on laitettu takaisin kiinni ja testiajoa viivyttää ainoastaan kytkinvaijerin puute. Kävin Kuvalta kyselemässä kytkinvaijeria mutta heiltä ei löytynyt tarpeeksi pitkää. Pitänee käydä jossain KTM:n merkkiliikkeessä. Hmpf.

Ei kommentteja: