Sain juuri puhelun Exitistä.. Renkaat olivat saapuneet, mutta: jossain oli tapahtunut informaationkulkukömmähdys tahi kirjoitusvirhe ja Jyväskylään oli saapunut 4 kpl 28 tuumaisia kumeja 26 tuumaisten sijasta. Noh, uusi tilaus lähtee kuulemma samantien ja saapumispäiväksi veikkailtiin ensi viikon keskiviikkoa. Ehkäpä jaksan kävellä kouluun vielä viikon verran. Toisaalta ihan positiivinenkin yllätys tämä puhelu oli sillä ennen tätä en ollut edes tietoinen millon mahtaisivat nuo katunakit (hihihi) tulla. Nyt ainakin on melko tarkka kuva aikataulusta ;)

Vanha satula oli tosiaan jo nähnyt parhaat päivänsä..


Yritin löytää pyörän väriteemaan sopivaa satulaa pitkään, tuloksetta tietenkin. Tavallinen musta satulahan olisi tietenkin käynyt myös mutta kun näin pitkällä ollaan jo menossa niin eipä kiinnosta tehdä kompromisseja. Jos jotain hyvää haluaa saada aikaan niin pitää taas ottaa se "lusikka kauniiseen käteen" ja alkaa kauhomaan itse =)
Kävin ostamassa eurokankaasta 30 senttiä Wertex ulkoilukangasta (1,95€, ei paha ;)) joka on tarkoitettu nettisivujen mukaan "lasten ulkovaatteiksi, työhaalareiksi, patjan päälle ym." Kestävää, vettä ja likaa hylkivää.. Vaikuttaa hyvältä. Lisäksi ostin tietysti kontaktiliimaa. Vanha satulanpäällinen oli kiinni vain lyhyillä niiteillä muovissa ja repsotti irti sieltä täältä. Lisäksi vihreästä pehmusteesta puuttui palanen etuosasta. Siihen liimasin palasen superlonia ja leikkelin sopivan muotoiseksi. (tehty jo tuossa ylhäällä olevassa kuvassa) Hioin satulan reunat sisältä karheiksi ja aloin liimailemaan sopivaksi leikkaamaani kangaspalasta paikoilleen. Melko haasteellinen homma tuo oli koska kangas ei joustanut suuntaan eikä toiseen. Parin tunnin näpertämisen jälkeen kumminkin tulos näytti miellyttävältä ja kangas oli (tarpeeksi) tiiviisti satulan pinnassa. Huomasin muuten että ostamani kontaktiliima on tehokasta ainetta: se sulatti satulan muovia! Ei varmasti lähde irti. Jos tuon kankaan tilalle haluaa toisen joskus laittaa niin taitaa olla helpompi laittaa uusi suoraan päälle kuin irrottaa ensin tuota pois.


Siinä se nyt sitten on. Satulan kiinnitysraudat saivat myös jo tutuksi tulleen hionta-valkoinen-oranssi -käsittelyn.

Eturattaat ja kammet toisesta maastopyörästä. Tässä versiossa saa jokaisen rattaan irrotettua erikseen kammesta eli voi vaihtaa jos menee hampaat poikki tai tarvitsee isompia tai pienempiä välityksiä vaihteisiin! Oranssi (ennen harmaa) kehä oli tässä pyörässä alunperinkin muttei käynyt kiinni uusiin rattaisiin ilman pientä modifiointia ;) Lisäksi taas hionta, valkoinen pohja ja monta kerrosta oranssia.



Yleiskatsaus: Hyvältä näyttää.

Ravasin läpi polkupyöräliikkeitä kysellen oransseja kumeja tähän mutta eipä löytynyt yksiäkään edes maahantuojilta. Lopulta löysin kumminkin nätit katukumit Exit:in katalogista ja lupasivat pistää seuraavaan tilaukseen 4 kappaletta Continentalin Sportcontacteja.
(2 kaverille) Toimitusajaksi veikkasivat 1-2 viikkoa. Tässä jo kovasti odottelen millon ilmoittavat että saa tulla hakemaan..

Runko on nyt saatu vanteille sekä satulan tolppa ja ohjaustanko paikalleen. Myös jotain pientä installoitu: seisontatuki ja jarrut.


Hienona yksityiskohtana oranssi takavaihtajan ratas. =D Ennen oli auringon haalistuttama "vaaleanpunainen"/"valkoinen". Ollut joskus vissiin punainen. Nyt hiottu ja maalattu. pohjalla valkoinen ja siinä päällä muutama kerros oranssia. Jää nähtäväksi kuinka kauan pysyy tuo maali tuossa. Luultavasti kuluu pois heti niiltä kohdilta mihin ketju tulee osumaan mutta pääasia että sivut pysyvät oranssina.

Pyöräprojektin 1. postaus

Pyöräprojekti lähti käyntiin ostettuani 25 eurolla rikkinäisen polkupyörän josta piti kunnostaa vain kaikki pakollinen ja saada ajoon koulumatkoille. Toisin kävi eli lähti käsistä tämäkin niinkuin kaikilla projekteilla on tapana.. Tässä alkuperäinen tapaus:



Vikalistaa:
Polkimien keskiö rikki, toiselta puolelta puuttui laakerit, stefat, kaikki
Polkimet onnettomassa kunnossa
Ketjusuoja rikki
Ketjut venyneet varmaan kaksinkertaisiksi
Eturattailta pudonnut ilmeisesti ketjut ueasti rattaiden väliin. Surkeassa kunnossa
Renkaat huonossa kunnossa, takarengas todella kulunut
Jarrut ei pidä
Vaihteet ei pelitä
Kahvat vinossa
Teippaukset haurastunut ja lohkeillut
Maalipinnassa PALJON kiveniskemiä, naarmuja yms..



Tarkoitus ei alunperin ollut maalata tätä ollenkaan mutta sainpa kuulla että kaverini oli tilannut automaalit.net:istä laatikollisen maali/ohenne/lakka purkkeja autoprojektiaan varten mutta olivat jääneet käyttämättömiksi projektin viivästymisen vuoksi

Mars

Niinpä purin kaikki osat irti rungosta ja hain muutaman metrin eri karkeuksilla varustettuja hiomapapereita maalikaupasta ja eiku hiomaan =)


Tarrakohtien hiominen on muuten vittumaista hommaa..



Aika monen hikisen hiontatunnin jälkeen suihkasin rungon pintaan purkillisen punaista pohjamaalia ja pääsin tekemään loppusilauksen vesihiomapaperilla. Hienoa jälkeä tuli. Kyllä kannatti!


Maalin ruiskutteluun vierähti aikaa 6 tuntia (lopullinen hionnan viimeistely, maalauspaikan valmistelu, osien ripustus, kompressorin paineen säätö, yms., yms...) miinus kahvitunti eli aikaa vierähti ihan mukavasti. Kolme kerrosta tuota marsille tarkoitettua pohjamaalia ja kolme kerrosta helmiäistä päälle. Lakkaus tapahtui pari päivää myöhemmin. Tässäpä lopputulos, kivasti kimaltelee:



Tässä toisesta pyörästä siirretty hyväkuntoinen ja EHJÄ poljinkeskiö jo paikallaan


Tässä näkyy taustalla lisäksi takarenkaan rataspakka joka puhdistamisen jälkeen osoittautuikin kirkkaaksi mustan sijasta =D (vrt. toiseksi ylin tämän postauksen kuva)